Màrqueting en els recursos humans
Generar confiança en dos direccions
Publicado el jueves, 06 de octubre de 2016 a las 15:12
Crec que estem infravalorant el màrqueting. El màrqueting no és publicitat, per als més escèptics. El màrqueting no és vendes, per als més pragmàtics.
El màrqueting és un conjunt de tècniques i accions encaminades a fer conéixer un producte o servici a un públic potencial perquè l’adquireixen. El màrqueting no ven, però ajuda a vendre. I si no venem, l’empresa perd, entre altres moltes coses, el seu propi sentit i la seua capacitat de supervivència.
L’enfocament cap al client, fruit de la competitivitat, el major creixement del mercat potencial i, per tant, de la detecció de necessitats a satisfer, obre noves portes a l'organització que descobreixen una sèrie de claus a les quals traure major potencial a les accions de màrqueting.
Si deleguem la funció del màrqueting en el departament comercial o de comunicació, gran part dels recursos de l'organització poden quedar buits de contingut i ser desaprofitats.
Hem de cercar la coherència i la solidesa de marca, i això es treballa des de dins. Aleshores el màrqueting, abans de mirar cap al mercat i el client, ha de fer-ho cap a l’interior de l'empresa.
És el que podríem denominar la funció bidireccional del màrqueting, el retornament des del client i el mercat de les accions de màrqueting cap a l'interior de l'empresa. Per tal de valorar el que pot aportar-nos, ens plantegem de forma molt sintètica tres fases per a la seua aplicació:
- Creació d’identitat
L’organització ja disposa d’una cultura empresarial, una filosofia pròpia de comportament. Té definida, o hauria de tindre-la, la seua missió i els seus valors. L’alineació dels valors corporatius amb els dels seus integrants és un generador d’identitat que pot previndre molts conflictes.
Este aspecte es tradueix internament en afinar els processos de selecció de personal per tal d’identificar les persones que millor poden integrar-s’hi, gestionar el pla d’acolliment i adequar el pla de formació.
Cap a fora esta acció aconseguirà transmetre solidesa i coherència de marca, de manera que és una estratègia de branding, que es tradueix en millora d'imatge corporativa.
Eines i referències per a la creació d’identitat: missió, visió i valors, cultura corporativa, canals de comunicació interna, pla estratègic, etc.
- Canvi i adaptabilitat
El canvi forma part inherent de la dinàmica del mercat; a ningú no li sorprén ja que la incertesa s'ha instal·lat en el dia a dia.
Segons l’acceptació i interpretació del canvi s’instal·la dins de la cultura organitzacional, s'evitarà que aparega la resistència a ell, un dels principals factors de creació d'un ambient laboral negatiu i de la disminució de la productivitat.
Externament generarà un major coneixement del mercat i una major empatia «empresa-treballadors-clients».
Eines i referències per al canvi i l’adaptabilitat: avaluació de l’acompliment, direcció per competències, anàlisi de clima organitzacionals, gestió del canvi organitzacional, etc.
- Actitud
Per descomptat que no és suficient amb bones paraules o millors intencions. Tot este procés s’ha de dur a terme de manera planificada i, sobretot, visible cap al client o consumidor.
La implicació del personal amb una organització de manera interna és el principal pas per aconseguir l’anhelada retenció del talent. Així l’empresa ha de generar actitud cap a dins a través dels programes de motivació i els plans de carrera.
Amb això s’aconsegueix cap a fora una implicació en els objectius de vendes de la nostra força comercial i de la transmissió de la nostra proposta de valor tangibles i intangibles.
Eines i referències per tal de generar actitud: implicació en valors, plans de motivació, formació, «Outdoor training», etc.
El màrqueting en els recursos humans és, doncs, una forma d'obtindre un major rendiment a les accions de màrqueting, convertint-lo en una eina de generació de confiança en dos direccions: cap a dins millorant les relacions internes i la implicació, i cap a fora millorant el compromís amb el nostre client. I, per tant, els nostres resultats.
Contacta amb nosaltres i et contarem tot el que podem fer per la teua organització.
06/10/2016 15:12 | ComunicacionEH